Zdravý životní styl

Jak léčit nachlazení přírodní cestou?

13. 11. 2019 4 min čtení

Jak léčit nachlazení přírodní cestou?

Samozřejmě že na nachlazení se neumírá. Ale mít ho pořád na krku? Či spíše v krku? Otrava. Nejlepší by bylo zalézt pod peřinu a vylézt zpod ní až na jaře. Jenže tudy cesta nevede, chce to vytáhnout zbraně a odrazit útok bacilů jinak.

V zimě se nemoci lepí na paty kdekomu. Ubývá teplých dnů, chlad se nám dostává pod kůži a ordinace praktických lékařů se začínají plnit.

Jak vůbec poznat běžné nachlazení od zákeřnější chřipky?

Nachlazení přijde postupně. Mezi první příznaky patří bolest v krku, rýma, a až pak následuje kašel. U chřipky ale vypuknou všechny symptomy najednou. Máte-li chřipku, určitě si naměříte i vyšší teplotu. Nachlazení obecně ale horečka neprovází.

Výjimkou jsou jen děti, u nichž může být vyšší teplota i při minimálním nachlazení.

Posilte imunitu

Jsme to, co jíme. Sílu a obranyschopnost organismu podporuje samozřejmě i zdravá výživa, proto zkuste první krok tímto směrem.

Přidejte koření

V prevenci a posílení imunity proti virům vsaďte hlavně na ingredience jako:

  • česnek, což je přírodní antibiotikum,
  • zázvor a chilli prohřívající organismus,
  • cibuli s protibakteriálními účinky
  • a citrusy obsahující vitamin C.

Vitamin C je při nachlazení či chřipce skvělá první pomoc.

Nezavrhujte doplňky stravy

Na posílení imunity dobře funguje i hlíva ústřičná. Jíst ji můžete v přirozené formě či v kapslích coby doplněk výživy. Účinný je také vitamin A, B-komplex, vitamin C, antioxidanty, jod, zinek nebo měď.

Vhodné jsou doplňky stravy na bázi beta-glukanů. To jsou čistě přírodní látky podporující imunitu a obnovující obranný systém těla.

Doporučuje se také rakytníková šťáva plná vitaminu C či zázvorový čaj s medem a citronem. Účinné jsou rovněž kapky značky Naděje z různých druhů pupenů.

Experimentujte v jídle

Pomohou vám hlavně jídla, čaje i čerstvé šťávy, bohaté na vitaminy a další podpůrné látky.

Svůj jídelníček můžete obohatit například o polévku miso s mořskou řasou nebo o houby shiitake. Kuzu, vinný keř pocházející z Japonska, zase podporuje činnost jater i imunitní systém. Používá se jako zahušťovadlo do polévek, omáček, ale i jako ozdravný nápoj.

Dalším skvělým tipem je goji neboli kustovnice čínská, která podporuje imunitu a patří mezi nejsilnější antioxidanty.

Tip na recept: Posilující vitaminová polévka

Budete potřebovat:

  • 2 mrkve
  • 1 cibuli
  • 1 celer a petržel
  • 2 brambory

Jemně osolte, přidejte kmín a 4 stroužky česneku, nakonec dodejte biobujon a nechte vařit. Po uvaření rozmixujte. Vznikne hutná polévka plná vitaminů.

Co ještě funguje?

Zdravý pohyb, sauna a masáže, které přirozeně podporují imunitní systém.

Pokud už ve vašem okolí řádí nachlazení či chřipky, nakapejte si do aromalampy eukalyptus či borovici, které ničí bakterie i viry.

Schopnost těla odvracet útoky virů a bakterií máme samozřejmě částečně vrozenou, každým dalším kontaktem s viry nebo bakteriemi se ale organismus učí vytvářet větší množství protilátek. Bohužel, ne vždy to ale funguje, jak by mělo.

Poruchy oslabení imunity jsou coby vrozené velmi vzácné.

Takže pokud vaše imunita není z nejsilnějších, neházejte vinu na genetiku. Příčin je mnoho a bohužel jich spousta závisí na zdravém nebo nezdravém způsobu života.

Každé onemocnění vede v určité fázi k oslabení imunity a tím k většímu riziku dalšího nakažení či zhoršení stavu.

Potížím můžeme zabránit nejlépe tím, že se je nebudeme snažit přechodit, naopak se snažme ihned vyléčit. Někdy nám dny v klidu ušetří dva týdny pracovní neschopnosti…

Ušetřete na lécích!

Tělo musí být silné, odpočaté a musí mít co nejvíc energie, kterou pak může napřít do boje s jakoukoliv nemocí.

Největší úspěchy mají ta nejjednodušší a nejlevnější opatření.

Dle lékařů je to hlavně dobrá strava, dostatek spánku, nebo pečlivá kompenzace glykemií u diabetiků… Až na druhém místě je pak léčba různými preparáty.

Bohužel většina lidí si raději vezme dvakrát denně multivitamin nebo si od lékaře nechá předepsat antibiotika, místo aby se dobře najedla, pravidelně sportovala a pořádně se vyspala.

I sami lékaři kritizují současný fenomén, kdy si lidé rádi nechávají předepsat antibiotika na sebemenší problém. Proč se podobný postup nevyplácí?

Antibiotika jsou stále častěji předepisována na potíže, které ani vyřešit nemohou. Zázračné prášky vás nevysekají z každé bolesti v krku, zvýšené teploty či nachlazení.

Že si nemůžete v práci dovolit být nemocní příliš dlouho a raději sáhnete po něčem silnějším? Jenže špatně zvolená léčba může přinést spíše další potíže. Pacienti o antibiotika žádají a nechají si je předepisovat v domnění, že jim pomohou s každou nemocí, což je velký omyl!

Na které nemoci antibiotika fungují, a na které ne?

Na tyto potíže antibiotika nepomohou nikdy:

  • Rýma, kašel, tedy nachlazení – takové potíže trvají týden až deset dní a antibiotika jakéhokoli charakteru jsou na jejich léčbu nevhodná a hlavně neúčinná. Potíže jsou totiž způsobeny virem, na něž antibiotika nepůsobí.
  • Chřipka: nemoc, která vás zasáhne rýmou, kašlem i únavou. Je velmi podobná nachlazení, ale výraznější, navíc doprovázena horečkou. Ve většině případů jde o onemocnění způsobené virem (pokud se nepřidají komplikace v podobě bakteriální infekce), proto jsou účinnější takzvaná virostatika.

Na tyto potíže mohou zabrat:

  • Viróza: bolest v krku vám nedovolí ani polknout a mandle máte rudé? Postihla vás viróza. Na ni samotnou antibiotika sice nejsou potřeba, ale bohužel někdy jde viróza ruku v ruce s bakteriálními potížemi, a tak je občas nezbytné po antibiotikách sáhnout. Především proto, aby se zabránilo rozšíření bakterií z horních do dolních cest dýchacích. Rozhodnutí je však na lékaři, který musí udělat potřebná vyšetření na zjištění přítomnosti bakterie.
  • Angína: nesnesitelná bolest v krku je doprovázena vyšší horečkou, mandle nejsou jen rudé, ale hodně nateklé. Zde mají antibiotika svůj smysl a jsou jednoznačným pomocníkem. Bakterie totiž pronikají do celého těla a způsobují komplikace – záněty dýchacích a močových cest.

Otužujte se

Někdy hledáme záchranu v komplikovaných záležitostech, přitom pomůže naprosto jednoduchá věc: třeba začít se víc otužovat.

Nemějte strach, nemusíte hned zavádět několikaminutové ledové koupele. Stačí drobnost, třeba častější větrání doma i v práci.

Také nechoďte příliš nabalení. Důležité je mít dobře chráněnou hlavu, ruce a chodidla. Místo sezení v přetopené místnosti stáhněte topení, projděte se a pití studené vody nahraďte čaji.

A zkuste na noc spát pod teplou dekou, ale v chladné místnosti.

Smějte se

Smích léčí kdeco, to není žádná novinka. Takže i bacily a viry se vám budou víc vyhýbat, když budete v psychické pohodě.

Podtrženo, sečteno – k boji s nachlazením a chřipkou není potřeba nic zvláštního, chce to jen jít na věc chytře!