X

Jaké vitamíny vám nesmí chybět

2 min čtení

Jaké vitamíny vám nesmí chybět

Vitamíny naše tělo nutně potřebuje. Díky nim dokáže fungovat správně a jejich nedostatek na nás může mít až fatální vliv. Nedostatek vitamínů v těle se může projevit poruchami funkcí organismu - mezi ty méně závažné patří například vypadávání vlasů nebo špatný stav pokožky, situace však může být i horší a vy si tak nedostatkem vitamínů můžete způsobit vážnější onemocnění.

O důležitosti a významnosti vitamínů se dozvídáme již v útlém věku, kdy je nám často už na základních školách tato vědomost pečlivě vštěpována do hlavy. I přesto ale spousta lidí vitamíny podceňuje a vůbec jim nedochází, co tímto jednáním vlastně riskují. Pojďme si tedy v dnešním článku říci, co to jsou vitamíny a jaké z nich by vám rozhodně neměly chybět.

Co jsou to vitamíny

Vitamíny jsou organické látky a rozeznáváme jich celkem 13 základních druhů. Většinu z nich si naše tělo bohužel nedokáže vyrobit svépomocí, a proto je důležité, abychom tyto vitamíny přijímali prostřednictvím stravy nebo umělých doplňků. Vitamíny společně s bílkovinami, tuky a sacharidy tvoří základní složky naší stravy, vitamíny pak mají další důležitou funkci - jsou stavebními složkami enzymů a jejich úkolem je ovlivňovat látkovou výměnu.

Jaké vitamíny naše tělo potřebuje

Jak jsme již zmínili na začátku dnešního článku - nedostatek vitamínů nelze brát na lehkou váhu. Nejen že jsou důležité pro správnou funkci organismu, ale zároveň se podílí na metabolismu tuků, cukrů a bílkovin. Rovněž fungují jako prevence některých onemocnění, mohou zpomalovat projevy stárnutí a posilují reakce organismu.

Teď se již pojďme společně podívat, jaké vitamíny potřebujete.

Vitamín B12

Ve spojitosti s veganstvím se nejčastěji hovoří o vitamínu B12. Tento vitamin patří do skupiny B, což jsou vitamíny rozpustné ve vodě. Úkolem vitamínu B12 je podílení se na správné funkci nervového systému, stejně tak je důležitý pro tvoření krve a dobré fungování mozkových činností.

Vitamín C

O důležitosti vitamínu C snad ani není potřeba pochybovat. Jedná se o základní vitamín, který je důležitý pro správnou činnost imunitního systému. Jeho úkolem je rovněž zvyšovat odolnost těla proti infekcím a podílet se na tvorbě kolagenu. Vitamín C najdete například v rakytníku, paprice, zelí či v citrusech.

Vitamín K

Tento dvousložkový vitamín složený z vitamínů K1 a K2 je důležitý pro správnou srážlivost krve. Podává se již velmi malým dětem. Dobrou zprávou je, že vitamín K najdete prakticky ve všech zelených rostlinách, jež mají listové barvivo chlorofyl. Pro vegany se tak jedná o dostupný a snadno doplnitelný vitamín.

Vitamín D

Vitamínu D se rovněž říká sluneční vitamín a získáte jej právě ze sluníčka. Jedná se o vitamín rozpustný v tucích, jehož úkolem je zachytávat vápník, zároveň se podílí na správné funkci nervového systému a slouží pro krevní srážlivost. Jeho nedostatek může způsobit křivici, svalové změny či měknutí kostí.

Vitamín A

Na závěr zmíníme vitamín A rozpustných v tucích. Vyskytuje se ve dvou formách přičemž pro vegany je důležitá forma karotenu, vitamín A tak mohou čerpat z mrkve, papriky, petržele nebo jeřabin. Vitamín A je důležitý pro pleť a pro oči, kdy je dokázáno, že výrazným způsobem ovlivňuje šeroslepost. U tohoto vitaminu je potřeba hlídat si dávkování, neboť je možné, že se jim předávkujete.