Zdravý životní styl

Podzimní zelenina

2 min čtení

Podzimní zelenina

Venkovní teplota nezadržitelně klesá a osvěžujícím zeleninovým salátům zvoní hrana. O zeleninu se ovšem ani na podzim nemusíme ochudit. Využijte tu sezonní!

Ke slovu se právě hlásí výsledky našeho letního zahradničení – cukety, čím dál oblíbenější dýně, červená řepa a třeba i zatím nepříliš známý patison. Jestli namítáte, že všechny tyto plody lépe vypadají, než chutnají, možná jen nevíte, co si s nimi počít. Zkuste jim dát ještě jednu šanci! V příštích článcích si ukážeme několik rychlých receptů, které vás přesvědčí, že i tyhle jinak nepopulární suroviny můžete proměnit v absolutní lahůdky. Dnes se podíváme, které z podzimních hvězd zeleninového nebe by určitě neměly uniknout vaší pozornosti.

Červenou řepou k životnímu optimismu

Červená řepa v sobě ukrývá více, než si myslíte. Obsahuje v hojném množství betain, který brání rozvoji kornatění tepen a podporuje činnost jater. Barvivo červené řepy rozšiřuje věnčité tepny a zpevňuje stěnu vlásečnic. Řepa má též močopudné účinky, vylučuje sůl z těla, povzbuzuje činnost žaludku a střev… A aby toho nebylo málo, řepa též dodává optimističtější náladu a dodává pružnost pleti a lesk vlasům a nehtům. Vhodná je také k celkovému posílení organismu, neboť vaše tělo napumpuje sodíkem, draslíkem, vápníkem, ale i hořčíkem, křemíkem, vitaminy C a B.

Krásná pleť díky dýni Hokkaidó

Tato lahodná oranžová pochutina je bohatá na vitaminy a minerální látky. Zastoupené jsou především vitaminy A, B a C, vápník, hořčík, fosfor, draslík a beta-karoten. Beta-karoten působí pozitivně na kvalitu kůže a chrání ji před účinky UV záření. Dýni je připisována i schopnost zvyšovat imunitu, pomáhat při onemocnění slinivky břišní či sleziny, při žaludečních obtížích, ale také při poruchách ledvin a srdečních potížích.Pro nízký energetický obsah a vysoký podíl vlákniny, proteinů a detoxikačních látek je dýně Hokkaidó vhodná i jako součást jídelníčku při redukční dietě.

Podle aktuálních výživových doporučení bychom měli denně zkonzumovat alespoň 400g čerstvé nebo upravené zeleniny. Tělu tak dodáme dostatečné množství vitaminů minerálů, vlákniny a dalších látek, které chrání naše tělo před řadou onemocnění.

Svěřte své srdce patisonu!

Tento druh podzimní zeleniny je v našich kuchyních vidět velmi zřídka a využívá se bohužel spíše pouze jako dekorace. To je velká škoda! Patison je totiž lehce stravitelný, má vysoký obsah vlákniny a napomáhá přirozenému pročišťování střev. Stejně jako dýně podporuje imunitu i celkovou regeneraci organismu, snižuje hladinu tuku v krvi a má významný pozitivní vliv na srdce a kardiovaskulární systém vůbec. Z minerálů v něm najdete především sodík, draslík, železo měď, chlor či fosfor.

Buďte útlá jako cuketa

Vysoký obsah vody a biologicky důležitých látek propůjčuje cuketě nálepku nízkoenergetické potraviny. Boduje tedy hlavně u těch, kteří touží po štíhlejší postavě. Nejhodnotnější jsou mladé cukety, které mají měkkou, lehce stravitelnou slupku. Právě ona je skvělým zdrojem karotenoidů, respektive vitaminu A, který je potřebný pro zdraví sliznic a ochranu zraku. Celé plody jsou jedním z hodnotných zdrojů hořčíku, vápníku, fosforu, draslíku  dalších důležitých prvků. Podobně jako dříve zmíněné druhy zeleniny se může i cuketa pochlubit silnými detoxikačními účinky Napomáhá totiž vylučování nadbytečné vody v těle a vyplavování usazených toxinů a kyselin.

Účinek dostatečného příjmu zeleniny pocítíme v dlouhodobém horizontu například snížením hmotnosti, snížením rizika vzniku onemocnění srdce a cév a dalších. Zelenina a látky v ní obsažené pomáhají zvyšovat imunitu a chránit organismus před akutními zdravotními komplikacemi.

Náhled lekcí kurzu o blogování

Chceš se živit blogováním?

Nemusíš být celebritou, aby tě blog mohl živit.
Ke slušným ziskům stačí i malá návštěvnost.

Stačí se naučit, jak vydělávat pomáháním svým čtenářům.

Jak na to?
 
Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *