X

Čím nahradit maso?

2 min čtení

Čím nahradit maso?

Vegani nejedí maso. To je dávno známý fakt. Pokud s veganstvím teprve začínáte a zvykáte si na odlišné způsoby stravování, může být jedním z kamenů úrazu na vaší veganské cestičce právě maso - až do této chvíle jste jej možná konzumovali bez omezení, teď je to ale jinak. A logicky přichází na řadu otázka: čím to maso vlastně nahradit?!

Dívat se na to můžete z dvojího hlediska. Buď vás bude zajímat, jaké potraviny maso nahradí po výživové stránce a dodají tak vašemu tělu všechny živiny a látky, které maso obsahuje, nebo vám plátek masa bude chybět na talíři a vy se budete ptát, co si dát k bramborám nebo jiné příloze.

Proč je maso tak důležité?

Maso je bohaté na bílkoviny a železo, které naše tělo nutně potřebuje, aby mohlo fungovat správně. Bílkoviny jsou plné aminokyselin, které si tělo samo nevyrobí a je tedy potřeba přijímat je z jiných zdrojů. Vzhledem k tomu, že vegani maso nejedí, musí hledat jiné alternativy, ze kterých načerpají dostatek bílkovin i železa.

Čím můžete nahradit maso, abyste vaše tělo neochudili o tolik důležité živiny? Čtěte dál, máme pro vás několik tipů!

1. Sójové maso

Jakmile dojde řeč na náhražku masa, drtivou většinu lidí napadne sójové maso - konkrétně tedy sušená sójová bílkovina. V současné době je k dostání prakticky na každém rohu a dokonce hned v několika variantách. Vyzkoušet tak můžete sójové maso v podobě plátků, nudliček i granulí - záleží jen na vás!

Úprava sójového masa je rovněž velmi pestrá, zmíníme jen fakt, že se nedoporučuje upravovat jej smažením. Na sójovém masu je skvělé právě to, že obsahuje velké množství vlákniny, bílkovin i vitamínů skupiny B.

2. Tempeh

Jako druhou kvalitní náhražku masa označíme tempeh, který možná není tolika lidem známý. Jedná se o tzv. sójový hermelín připravovaný fermentací sójových bobů společně s bakteriální kulturou. K dostání je pouze ve specializovaných obchodech.

Nutno zmínit, že tempeh nemá ve své prvotní podobě vůbec žádnou chuť, dá se tak přirovnat k tofu. Dá se ale různorodě upravovat a v kuchyni s ním tak můžete provádět hotová kouzla - marinování či smažení je v tomto případě klasika. Výhodou je jeho nulový obsah cholesterolu a opravdu minimum tuku, naopak ale hodně vitamínů - především pak pro vegany tolik důležitý vitamín B12!

3. Tofu

Na seznamu náhražek za maso rozhodně nesmí chybět tofu. Produkt připomínající sýr či tvaroh je vyráběný ze sójového nápoje. Stejně jako tempeh nemá ve své prvotní podobě vůbec žádnou chuť ani vůni, ovšem je k dostání v mnoha alternativách - bylinkové tofu, marinované tofu, uzené tofu atd.

I u tofu můžeme mluvit o vysokém obsahu bílkovin, vápníku a samozřejmě i vitamínů. Ženy ocení, že neobsahuje cholesterol a představuje tak zdravou složku jídelníčku.