X

Jak omezit množství přidaného cukru ve stravě

2 min čtení

Jak omezit množství přidaného cukru ve stravě

Cukr je obecně považován za velkého nepřítele našeho zdraví. I přestože je o něm ve většině případů mluvenou spíše v negativním slova smyslu, naše tělo ho pro správné fungování potřebuje. Absolutní vyloučení cukru ze stravy tak není na místě, mohlo by to způsobit nepříjemné zdravotní obtíže. Důležité je ale dodat, že není cukr jako cukr. Rozlišujeme totiž cukr přirozený a přidaný.

Pokud jste až do dnešního dne nevěděli, že se cukry dělí na přidané a přirozené, pak jste tu správně a dnešní článek byste si rozhodně neměli nechat ujít. Společně si vysvětlíme rozdíl mezi těmito dvěma druhy cukru a řekneme si, jak omezit množství přidaného cukru v naší stravě. Chcete vědět více? Čtěte dál!

Přirozený a přidaný cukr- jaké jsou mezi nimi rozdíly?

Jak jsme již napsali o pár řádků výše - cukry se rozdělují na přirozeně se vyskytující a přidané. Zatímco těch přirozeně se vyskytujícím se vyhýbat nemusíme, přidané cukry bychom měli omezit. Přirozené cukry se vyskytují například v ovoci a zelenině, jsou jejich nedílnou součástí. Naopak přidané cukry mají jiný zdroj - nejčastěji med, slad, melasu nebo ovocné šťávy.

Proč bychom měli omezovat přidané cukry?

Ačkoli naše tělo není schopné rozeznat cukry přirozeně se vyskytující a cukry přidané a může se tak zdát, že jemu to v podstatě jedno, my bychom se o tento rozdíl měli zajímat. Přidané cukry nemají žádnou energetickou hodnotu, a proto se jim říká prázdné kalorie. Ty pro naše tělo nemají vůbec žádný význam, dokážou však pěkně škodit. Teď už si pojďme říci, jak množství přidaných cukrů ve stravě omezit.

Tipy jak omezit přidaný cukr ve stravě

Udělejte si přehled

Určitě nebude na škodu, pokud na samotném začátku upřímně zhodnotíte obsah vašeho jídelníčku. Nebojte se vzít na pomoc tužku a papír a pečlivě si zaznamenat vše, co jíte. Budete možná nemilé překvapeni, že konzumujete mnohem větší množství cukru, než je doporučeno. Takové prozření ale není na škodu, ba naopak pomůže vám to otevřít oči a uvědomit si, že je na čase to změnit.

Sladké nápoje vyměňte za vodu nebo bylinné čaje

Největším problémem nebývá ani tak konzumace sladkých tyčinek a sušenek, jako spíše pití slazených limonád. Těm dokáže odolat jen málokdo. 100 ml slazeného nápoje přitom obsahuje cca 10 g cukru, což je strašně moc. Vyměňte proto slazené nápoje za bylinné čaje nebo čistou vodu.

Pozorně čtěte informace na obalech

Výrobci jsou v současné době povinni udávat na svých výrobcích podrobné složení. Při nakupování se je tedy naučte číst. Bohužel se přidaný cukr často ukrývá i tam, kde byste je vůbec nečekali.

Zdravé alternativy sladkého mlsání

Dokážeme pochopit, že vyloučení sladkého z vašeho života může být pro mnohé z vás nepředstavitelné. Proto doporučujeme vydat se na cestu kompromisu. Existuje nespočet zdravých sladkých receptů, jimiž se můžete inspirovat.

A co alkohol?

Věděli jste, že mezi problematické potraviny s přidaným cukrem patří i alkohol? Doporučená denní dávka cukru na dospělého člověka je 50 g, přičemž alkohol představuje jeho 11%! Konzumaci alkoholu jako takového se bránit nemusíte, my vám pouze doporučíme, abyste po každé sklence alkoholického nápoje vypili sklenici čisté vody.