Avokádo

Plodina má tvar hrušky. Jedná se o plod hruškovce přelahodného. Konzumuje se zralý plod, jenž poznáme snadno. Správně by měla mít slupka, v níž se lahodná dužina s peckou ukrývá, tmavou barvu. Někdy jde o tmavě zelenou, ale může přecházet až do barvy černé.

Když pak plod rozkrojíme, dužina by měla mít krásně žlutou barvu. Tato plodina je bohatá na vitamíny, minerály, živiny důležité pro lidský organismus a další podobné zdraví prospěšné látky. Jelikož je opravdu bohaté na některé živiny, které mohou chybět vegetariánům a vitariánům, toto ovoce je tedy skvělou variantou, jak tyto látky do svého těla efektivně dostat. Přidanou hodnotou pak je výborná chuť, jež vás pohladí po jazyku.

Avokádo pro zdraví

Toto ovoce ve tvaru hrušky v sobě uzavírá velké množství vitamínů a minerálů. Avokádo obsahuje velké množství vitamínu K, v hojném zastoupení se objevují i vitamíny ze skupiny B (zejména B9, B5 a B6), ale také vitamíny C a E. Dále v této kouzelné potravině najdeme i hojné množství draslíku, hořčíku a manganu. Velké procento však zastupuje i vláknina, jež přispívá k lepšímu trávení. Nicméně nabídnout nám toho může ještě mnohem více.

V avokádu je obsažen mimo jiné i zdravý tuk. Jsou to takové tuky, které si můžeme dovolit do našeho těla dostat ve větším množství a nemusíme mít výčitky svědomí. Tuk obsažený v tomto ovoci je mnohem výživnější než sacharidy. Avokádo vám tedy dodá mnohem více energie a posílí vás.

Avokádo v kuchyni

Toto ovoce je velice variabilní, dá se konzumovat v různých úpravách. Nejsnadnější je, dát si ho jen tak syrové. Ke štěstí vám bude stačit jen podélný řez, pak avokádo rozpůlíte a vyjmete pecku. Potom už stačí jen vzít lžičku a vydlabávat chutnou dužninu.

Avšak můžeme toto ovoce zpracovávat na mnoho dalších způsobů a my si je v následujících řádcích představíme. Je důležité vědět, že toto ovoce se dá konzumovat jak ve sladkých pokrmech, tak i v těch slaných. Pracovat s ním můžeme různě, můžeme jej dlabat lžičkou, řezat, mixovat, vařit, ale také třeba péci. Je jen a jen na vaší chuti, pro jakou variantu úpravy se rozhodnete.

Avokádo je zajímavou přísadou do různých pomazánek, ale i salátů, a to jak ovocných, tak i zeleninových. Setkat se s ním ale můžeme i v salátech s mořskými plemeny a rybami. Pokud jej namixujete, můžete jej použít na výrobu různých remulád, pomazánek, ale i majonéz. Využít jej můžete i pro výrobu osvěžujícího nápoje smoothie.

Toto ovoce však můžete přidat i do hrnce či do pekáče, ale měli byste stále mít na vědomí fakt, že tepelnou úpravou se často vytrácejí živiny, vitamíny a minerály. Nicméně zdravé tuky se z potraviny nevypaří ani v průběhu vaření.

S jakými zdravotními potížemi vám avokádo může pomoci?

V avokádu je obsaženo velké množství látek, o nichž jsme se zmínili již výše. Měli bychom však vyzdvihnout jejich pozitivní účinky na krevní tlak, pokud budete avokádo konzumovat pravidelně, tlak se vám sníží. Můžeme tedy s klidným svědomím konstatovat, že právě toto ovoce nám pomůže efektivně předejít problémům se srdcem a selhání ledvin.

Některé tuky obsažené v tomto ovoci dokáží snížit riziko zánětů. Vláknina, jež je obsažena ve velkém množství, pomáhá zlepšit trávení, dokáže však pozitivně ovlivnit i hladinu cukru a cholesterolu v krvi.

Závěrem

Zkuste do svého jídelníčku zařadit avokádo a vyzkoušejte jeho zdravé účinky na svou vlastní kůži.