Růžičková kapusta

Růžičková kapusta je jednou ze zelenin, ke které má mnoho z nás negativní předsudky a nehezké vzpomínky ze školní jídelny. Kapustičky byly často upraveny s jinou zeleninou a nebyla jim věnována taková péče a ostatní ingredience, jaké by si zasloužily. Kromě vynikající chuti nám růžičková kapusta může nabídnout mnoho zdraví prospěšných látek, které jsou velkým přínosem. Proto se kapustiček nebojte a vrhněte se do jejich bližšího poznání.

Růžičková kapusta

Růžičková kapusta má svůj původ v Belgii, je to příbuzný druh klasické kapusty a řadí se mezi košťálovou zeleninu. Při koupi je potřeba růžičkovou kapustu vybrat kvalitní, kapustičky by měly být tvrdé a ne měkké, houbovité. Hlavičky kapustiček musí být krásně zelené, bez zažloutlých listů a viditelného napadení nějakými housenkami nebo mšicemi.

Jen opravdu kvalitní zelenina vám poskytne všechny látky, které obsahuje. V obchodech se s růžičkovou kapustou můžete setkat po celý rok, její hlavní doba sklizně je v období od podzimu do jara. Kapustu je možné dokonce sklízet v období mrazu, protože je velmi odolná.

Co růžičková kapusta obsahuje

Růžičková kapusta obsahuje z velké části vodu, je to přes 80%. Další významnou složkou je vláknina, která je pro lidský organismus velice důležitá. Součástí listů růžičkové kapusty je také velké množství minerálních látek, nejvíce je zastoupený draslík a doplňují ho železo, sodík, hořčík, vápník, zinek a fosfor.

Další složkou, která je pro lidský organismus nezbytná a musíme ji doplňovat mnoha způsoby, jsou vitamíny. Najdeme zde vitamín A, mnoho vitamínů skupiny B, velice důležitý vitamín C a dále vitamíny E a K. Kapustičky obsahují množství kyseliny listové a dost bílkovin. Velkou výhodou je její nízká kalorická hodnota, takže je výbornou položkou na jídelníčku dietářů.

Růžičková kapusta a její vliv na zdraví

Kapusta má opravdu velký vliv na naše zdraví. Díky obsahu kyseliny retinové pomáhá zlepšit funkce mozku, především zvyšuje počet neuronů a jejich lepší propojení a pomáhá tak v boji i s demencí. Tato zelenina je tedy výživově bohatá a přitom patří mezi dietní potraviny, pomáhá podporovat imunitu a zlepšuje kondici.

Mimo jiné také pomáhá k podpoře funkce slinivky břišní a pomáhá tak v produkci inzulínu, takže je velmi vhodnou potravinou pro diabetiky. Obsažený vitamín B1 pomáhá k regeneraci organismu, posiluje nervový systém a lépe se nám potom vyrovnává se stresem.

Všeho s mírou

Růžičková kapusta je sice velice zdravá, jsou však určité skupiny lidí, které by s její konzumací měli být opatrní. Zejména lidé, kteří užívají léky na ředění krve, by se jí měli spíše vyhnout, protože obsažená kyselina listová působí s těmito léky kontraindikačně. Může způsobit nadýmání a plynatost, takže lidé náchylní k těmto zažívacím obtížím musí být také spíše zdrženliví.