X

Jak na protizánětlivé stravování

2 min čtení

Jak na protizánětlivé stravování

Zdraví má každý z nás jen jedno a je tedy potřeba, abychom o něj patřičně pečovali. Čas od času každého z nás potrápí různorodé zdravotní neduhy. Zatímco někdy proběhnou jen krátce, jindy přetrvávají delší čas - řádově v rámci několika týdnů až měsíců. V takovém případě mluvíme o chronických obtížích, které náš život sužují, komplikují a svým způsobem devastují naše tělo.

Možná jsme vás předchozími řádky trochu vylekali, což ale vůbec nebylo v plánu. Chtěli jsme tím jen upozornit na skutečnost, že bychom měli dbát na to, co jíme a jak žijeme. Spoustu zdravotních problémů si totiž být nevědomě způsobujeme sami - především pak nezdravým způsobem života, nadměrnou konzumací alkoholu, nedostatkem pohybu nebo jídelníčkem plným nezdravých potravin.

Když je v těle zánět

Naše tělo funguje jako dokonalý stroj.  Imunitní systém se vždy postará o to, aby zlikvidoval škodlivého vetřelce. Všechno nebezpečné a škodlivé zneškodní, naopak to, co mu neubližuje, nechává být. Jenže znáte to pořekadlo: i mistr tesař se někdy utne? Někdy se zkrátka může stát, že se tělo splete.

Obranyschopnost našeho těla je každý den zkoušená nejrůznějšími alergeny, které ho mohou zmást. Následně vzniká zánět, během kterého se v těle zvýší množství bílých krvinek a organismus se tak brání proti nastalé situaci.

Nutno dodat, že na vině mnohdy nejsou jen vnější faktory, ale i naše strava - zvláště pokud přijímáte velké množství cukru či potravin s vysokým obsahem fruktózy, díky čemuž máte zvýšené riziko k vytvoření zánětlivého procesu v těle. A co teď?!

Zkuste to s protizánětlivou stravou

Jakýkoliv zánětlivý proces - ať už malý či velký - není pro naše tělo dobrý. Proto je na místě uvést situaci do pořádku a příště jí předcházet. Jenže jak? Zkusit to můžete s pomocí protizánětlivé stravy. Ačkoli se můžete setkat s termínem protizánětlivá dieta, jedná se spíše o zdravý způsob stravování.

Protizánětlivá dieta funguje na principu omezení konzumace potravin podporujících záněty:

  • slazené nápoje
  • sladké dezerty
  • průmyslově zpracované maso
  • sušenky
  • brambůrky
  • potraviny s obsahem transmastných kyselin
  • alkohol

Co zařadit do protizánětlivého jídelníčku

Základem protizánětlivé stravy jsou čerstvé a kvalitní potraviny. Níže pro vás máme stručný výčet potravin, které byste měli zařadit do svého protizánětlivého jídelníčku.

Ovoce a zelenina

Konzumace ovoce a zeleniny se doporučuje především pro jejich vysoký obsah antioxidantů. V tomto případě si dovolíme upozornit, že čím čerstvější ovoce a zeleninu budete jíst, tím lépe pro své tělo uděláte. S chutí si tak dopřejte třešně nebo hroznové víno, pochutnejte si na brokolici, růžičkové kapustě, květáku či zelí. Konzumace je neomezená.

Ořechy

Jako další zmíníme ořechy, které jsou známé pro vysoký obsah vitamínů, minerálů a zdravých tuků.  Mezi vegany jsou navíc velice oblíbené a do svého jídelníčku tak můžete zařadit mandle, vlašské ořechy, lískové ořechy, para ořechy, arašídy atd.

Celozrnné potraviny

Celozrnné potraviny jsou v mnoha ohledech lepší, než ty klasické - především pak proto, že obsahují více vitamínů a vlákniny. Vsadit tak můžete nejen na celozrnné pečivo, které je dostupné v kterémkoli obchodě, ale pořídit si můžete i celozrnné těstoviny nebo mouku. ze které se dá upéct spousta pochutin.