Kukuřice

Opravdu málokdo z nás by čekal, jak moc zdravá a prospěšná je kukuřice. Když se řekne kukuřice, tak si mnoho z nás nejprve vybaví popcorn v kině nebo celé uvařené kukuřičné klasy, které jsou vynikající pochoutkou jen osolené a potřené máslem. Kukuřice v sobě ale skrývá mnohem větší bohatství a velké množství látek, které mají pozitivní účinky na náš organismus.

Co je vlastně kukuřice

Kukuřice je jednou z nejstarších lidem známých plodin. Tato zelenina je třetí nejpěstovanější plodinou na zemi a má velmi vysoké výnosy (na jednom hektaru se sklidí až šest tun kukuřice). Pro obyvatele rozvojových zemí kukuřice často představuje jediný zdroj proteinů a kalorií a je základním stavebním kamenem jídelníčku.

Pro svoji přirozenou bezlepkovost je také základní součástí jídelníčku celiaků, tedy lidí s nesnášenlivostí na lepek. Velkou výhodou kukuřice je také její lehká stravitelnost. Kukuřice roste často až na dvoumetrových rostlinách a sklízí se v podobě kukuřičných klasů, které ve své plné zralosti mají sytě žlutou barvu.

Co obsahuje kukuřice

Kukuřice obsahuje mnoho výborných látek. Patří mezi ně mononenasycené a polynenasycené mastné kyseliny, které pomáhají snižovat špatný cholesterol v krvi. Vitamínů v kukuřici příliš nenajdeme, výjimkou jsou vitamíny skupiny B, kterých je v kukuřici naopak poměrně dost.

Podstatnou složkou kukuřice jsou proteiny a obsahuje poměrně velké množství sacharidů, díky nimž má kukuřice vysoký glykemický index. Proto by si na ni měli dávat pozor zejména diabetici a lidé snažící se shodit přebytečná kila. Kukuřice obsahuje některé minerály, které jsou pro lidský organismus velmi důležité.

Kukuřice a zdraví

Kukuřičné klasy díky velkému množství glukózy doslova nakopnou náš mozek a vyburcují ho k myšlení, to ocení zejména studenti. Nastartuje tak i naše tělo k fyzické aktivitě, protože právě glukóza je jakýmsi palivem pro dobré fungování.

Ve výsledku můžeme říci, že kukuřice posiluje naše nervy, zlepšuje naši odolnost vůči stresu a umí posílit také naše často namáhané vlasy a nehty a podpořit jejich správný růst. S krásou jsou spojené také účinky omlazování, ke kterému kukuřice v jisté míře napomáhá. A že dovede zlepšit naši náladu, to už jistě nikoho nepřekvapí. Díky schopnosti snižovat cholesterol kukuřice tak posiluje naše srdce a to jistě všichni velmi oceníme.

Jak kukuřici konzumovat

Chcete-li kukuřici jíst čerstvou, výbornou volbou jsou velmi mladé, ještě tzv. mléčné kukuřičné klasy. Mají vysoký obsah cukru a jsou velmi sladké. Kukuřičná zrna se dobře hodí do salátů, mohou zaujmout roli plnohodnotné přílohy, použít je můžete i do náplní.

Ze sušené kukuřice se vyrábí kukuřičná mouka a z ní jsou vynikající kukuřičné placky, tortily nebo kukuřičná kaše. Pro děti jsou velmi oblíbené kukuřičné lupínky, které organismus ráno výborně nastartují.