Zdravý životní styl

Jak na PMS – premenstruační syndrom

3 min čtení

Jak na PMS – premenstruační syndrom

Žádná hysterka, to je jen PMS! Málokterá z nás patří k těm šťastným, které vůbec neznají potíže dostavující se pár dní před menstruací. Stěžuje si na ně přitom až 80% žen. Dá se s tím vůbec něco dělat?
Každá z nás prožívá dny před měsíčky trochu jinak. Někdo se jen necítí ve své kůži, ale asi 13 až 26 % žen trpí vážnějšími příznaky PMS a až 8% z nich má velmi závažnou formu PMS – premenstruační dysforickou poruchu. Existuje na 300 psychických a fyzických příznaků a ty se mohou vzájemně kombinovat a každý měsíc měnit nebo se vůbec nedostavit. Příčina není jasná ale předpokládá se zvýšená citlivost žen s projevy PMS na změny hladin pohlavních hormonů v poovulační fázi cyklu. Na menstruaci se tělo připravuje několik dní až dva týdny předem. Navýší se hladina estrogenu oproti gestagenům, v čemž je zřejmě zakopaný pes a důvod celého trápení. Pozor, podobné příznaky jako u PMS se ale můžou objevit i při chronických zánětech děložního hrdla a dělohy.

Proč si kazit život?

Mnoho žen považuje PMS za součást ženského údělu, vždyť trvá „jen“ týden v měsíci. Jenže to jsou 3 měsíce za rok a celkem 3 ž 8 let zhoršené kvality života. Byla by chyba nechat si PMS kazit život, možnosti účinné léčby nabízí klasická i alternativní medicína. Ženy často hledají alternativní varianty léčby. Zajímavé výsledky nabízí čínská medicína či cvičení jógy. V případě, že si žena nepřeje užívat hormonální antikoncepci nebo ji má kontraindikovanou, je vhodné využít alternativních postupů v podobě fytoterapie nebo doplňků stravy, především nasazení dostatečných dávek vápníku, hořčíku, vitaminu B6 a E. Pokud se jedná o velmi závažnou formu PMS – premenstruační dysforickou poruchu, je vhodná spolupráce s psychiatrem a případné zvážení nasazení antidepresiv ze skupiny SSRI.

Bylinky i léky

Podrážděnost a citlivost prsou zmírní třeba olej z pupalky dvouleté, zkusit můžete také starodávný jinan dvojlaločný (gingko biloba). Osvědčené jsou přípravky z třezalky tečkované, extraktu z drmku obecného či odvar z ploštičníku
Částečné úspěšná může být také terapie světlem a kognitivně behaviorálni léčba ve spolupráci s psychologem. Jestli vás bolí v podbřišku nebo vám třeští hlava, vezměte si lék proti bolesti, ale pozor na kyselinu acetylsalicylovou (třeba aspirin), která zvyšuje menstruační krvácení. Dopřejte si vitaminy: důležitý je při PMS vitamin B6, jenž se nachází např. v droždí, vejci, zelí, mrkvi, ořeších nebo rybách. Doplňte i hořčík.

Pomůže antikoncepce?

Dřívější studie prokázaly existenci minimálních rozdílů v příznacích PMS mezi uživatelkami hormonální antikoncepce a ženami bez ní. Velkou změnu v tomto směru přinesl vývoj kombinované hormonální antikoncepce s drospirenonem. Moderní progestin drospirenon zabraňuje zadržování vody v těle a působí proti některým nežádoucím účinkům mužských pohlavních hormonů, které se v malém množství tvoří v těle zdravých žen, a příznivě tak ovlivňuje příznaky PMS. Tyto pozitivní účinky hormonální antikoncepce jsou ještě zvýrazněny dávkovacím režimem 24+4 (24 účinných tablet s ethinylestradiolem a drospirenonem a 4 tablety placeba – tedy bez účinných látek). Zkrácením intervalu bez hormonů ze 7 dnů na 4 dochází ke snížení kolísání hladin hormonů v organismu ženy a tím k dalšímu pozitivnímu ovlivnění jejího celkového stavu.

Buďte v pohodě

Týden před menstruací rozhodně nenavrhujte manželovi rozvod a nedávejte výpověď v práci. Ani návštěva kosmetického salonu by neměla být na pořadu dne, protože máte citlivější pokožku. Nad všechno se povzneste a relaxujte.
Nesnažte se PM S ignorovat, spíš vyjděte svému tělu vstříc a hledejte cesty, jak mu pomoci.
  • Braňte se: premenstruační příznaky zhoršuje fyzické i psychické vyčerpání nebo i nevhodná strava.
  • Hýbejte se: doporučuje se relaxační cvičení, například jóga, ale i aerobní činnost 20 až 30 minut 3x týdně.
  • Vyspěte se: do růžova, klidně o i 8 hodin, podle potřeby.
  • Jezte vyváženě: preferujte vlákninu, konzumujte přiměřené množství bílkovin. Snažte se omezit sůl, cukr, kofein a alkohol. Preferujte nízký obsah živočišných tuků, nebraňte se ale rostlinným olejům.
Náhled lekcí kurzu o blogování

Chceš se živit blogováním?

Nemusíš být celebritou, aby tě blog mohl živit.
Ke slušným ziskům stačí i malá návštěvnost.

Stačí se naučit, jak vydělávat pomáháním svým čtenářům.

Jak na to?
 
Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *