Hrášek

V současném období nastává čas dozrávání a sklizně tolik oblíbeného hrášku. Chutná dětem i dospělým a pro děti je skoro dobrodružství, když si doma na zahrádce nebo u babičky můžou hrášek sami utrhnout a hned sníst.

Výhodou hrášku je jeho rychlý růst a během letní sezóny je možné ho zasít a sklízet hned několikrát, takže si ho všichni užijí dosyta. Nejvíce vitamínů a prospěšných látek obsahuje hrášek ve své čerstvé podobě, o něco méně mražený hrášek a až o polovinu méně vitamínů a prospěšných látek nám nabídne hrášek sterilovaný.

Zelenina nebo luštěnina?

Samotné zařazení hrášku je pro mnoho lidí velmi diskutabilní a předmětem dohad. Dá se říci, že v jeho čerstvé podobě považujeme hrášek za zeleninu a sušený hrách řadíme mezi luštěniny. Hrášek roste velmi rychle a k jeho výsevu stačí teploty nad 10°C, na záhonech tedy může začít růst už od března.

Co se v hrášku ukrývá

Kromě výborné a lákavé chuti nabízí hrášek mnoho zdravých a prospěšných látek. Je doslova nabitý vitamíny, najdeme v něm mnoho vitamínů skupiny B, provitamín A, vitamíny C, E, K a mnoho minerálních látek. Z minerálních látek je možné vyzdvihnout draslík, fosfor, hořčík, zinek, železo a velmi důležitý vápník. V hrášku je také vysoký obsah bílkovin, sacharidů a vlákniny.

Hrášek a zdraví

Pojídání hrášku pozitivně pohladí nejen naše chuťově buňky, ale především prospěje našemu tělu. Hrášek se dá považovat za zdravou pochutinu a zdravé mlsání, které si můžeme dopřát bez výčitek a ještě se za něj pochválit.

Látky obsažené v hrachových luscích mají vynikající antioxidační a protizánětlivé účinky a pomáhají udržovat zdravé a pružné cévy a tím předchází vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Mimo jiné hrášek pomáhá ničit i špatný cholesterol v krvi.  Minerální látky zase velmi dobře podporují a působí na imunitu a brání podlehnutí nejrůznějším nemocem.

Vysoký obsah bílkovin v hrášku je velmi důležitý pro sportovce a pro vegetariány, kterým tak může do jisté míry nahradit bílkoviny obsažené v mase.  Pro sportovce jsou bílkoviny důležité pro růst svalové hmoty. Látky obsažené v hrášku podporují funkce slinivky břišní, takže je výbornou potravinou pro diabetiky. Nastávající maminky by si hrášek měli také dopřát, protože pomůže ve vývoji nervové soustavy plodu a pro nás ostatní pomůže v boji s depresemi a podrážděností.

Jak hrášek konzumovat

Jak už bylo řečeno, hrášek je nejoblíbenější ve své čerstvé formě, kdy si jej můžeme vyloupat přímo z lusků. V kuchyni je nejčastěji přidávaný do salátů, polévek i omáček. V obchodech jej pořídíme mražený, sterilovaný a najdeme jej jako součást různých zeleninových směsí.