Jak vybírat protein?

2 min čtení

Jak vybírat protein?

Protein si tělo neukládá do zásoby. Proto ho musíme každý den doplňovat prostřednictvím stravy. A jak důležitou roli pro nás protein představuje?

  • je základním stavebním prvkem v našem těle
  • vyživuje svaly, šlachy, kůži a kosti
  • podporuje obnovení svalové hmoty
  • chrání svaly před kyslíkovými radikály a poškozením během silového tréninku
  • urychluje regeneraci

Ne všichni lidé jsou však schopni přijmout vhodné množství bílkovin ze samotné stravy a právě pro ty se vyrábějí tzv. proteinové koncentráty:

WPC a WPI proteiny.

  • WPC představuje zkratku pro Whey Protein Concentrate
  • WPI  pro Whey Protein Izolát

Oba tyto výrobky jsou bohatým zdrojem pro tělo využitelných a esenciálních aminokyselin, které slouží k výživě svalů.

Vyrábějí se z nejkvalitnějších a lehce stravitelných bílkovin s přídavkem minerálů a vitamínů, které navíc zajišťují lepší funkci metabolismu. Obsahují však i další doplňky stravy sloužící ke snížení katabolických dějů ve svalech, díky čemuž neztrácíme svalovou hmotu.

Využívají se především při intenzivním tréninku u sportovců, jelikož obecně vyživují svaly, napomáhají k zvýšení jejich objemu a urychlují regeneraci.

V čem se liší výroba?

První rozdíly můžeme zaznamenat na úplném počátku.

Výroba WPI prochází mnohem delším a komplikovanějším procesem a podléhá přísnějšímu postupu. Jako první látku dostaneme WPC, který vzniká procesem ultra-filtrace (membrány filtrů mají pouze jeden mikrometr). Abychom získali WPI je potřeba tuto látku (WPC) znovu přefiltrovat pomocí mikro-filtrace, přičemž jsou filtry ještě 4x užší než u ultra-filtrace.

WPI se dá získat také pomocí iontové přeměny, avšak tato metoda se přestává užívat, jelikož se při ní ničí proteiny a živiny.

Jaký je rozdíl v obsahu?

Dalším neméně důležitým rozdílem je obsah živin. Vzhledem k tomu, že WPC neprochází dvojitým procesem filtrace, obsahuje 5 – 7 % mléčného tuku. Tento tuk vzniká v mléce, a proto se svým složením přibližuje tuku máselnému. Ten obsahuje anabolické růstové faktory, které bychom ve WPI nenašli.

WPC má ve svém složení také mnohem větší množství různých fosforových lipidů, z nichž některé jsou bio-aktivní. Takže máselný tuk není složený pouze z nasycených mastných kyselin, jak se všichni domnívají.

Obsah mléčného tuku má souvislost s množstvím laktózy, které je ve WPC mnohem více (okolo 5 %). Ta obsahuje oligosacharidy, které ovlivňují růstové a imunitní faktory, antimikrobiální peptidy, a prebiotika.

Laktóza se vyznačuje poměrně nízkým glykemickým indexem a je předchůdcem pro ostatní bio-aktivní látky, které vytváří minerály a antioxidanty. Nicméně díky vysokému množství tuku má WPC stále více kalorií než WPI.

Pokud procházíte velmi přísnou dietou a hlídáte si každou přijatou kalorii, WPC není tou pravou volbou.

To samé platí pro lidi, kteří trpí alergií na laktózu. Pro ty je lepší WPI, ale pozor, i ten ve většině případů obsahuje 1 – 2 % laktózy.

Konzumace WPI  se obejde bez starostí o ukládání podkožního tuku a zároveň s příjemnou myšlenkou na růst svalstva. Tento koncentrát je vhodný především pro kulturisty v předsoutěžních obdobích.

WPC bychom našli spíše v jídelníčcích vegetariánů pro doplnění bílkovin bez jiných postranních úmyslů.

Samotná syrovátka se skládá z několika různých proteinů, jejichž komplikované a laikům neznámé názvy zde neuvádím. Jednu z nich zde ale přeci jen zmíním, a tou je lactoferrin. Ten pomáhá střevům, díky svým antibakteriálním účinkům, bojovat proti bakteriím, které způsobují infekce a otravu jídlem. Tato látka je sice přirozeně obsažená v našem těle, ale její nedostatek můžeme doplnit pomocí WPC, který je jeho větším zdrojem. To platí také o zdraví podporujících imunoglobulinech.

Stále nevíte, který vybrat?

Pokud i po přečtení tohoto článku váháte, jaký typ syrovátkového proteinu je pro vás ten pravý, potom zvažte:

  • Chcete šetrný protein, který nabízí více zdraví stimulujících vlastností? -> volte WPC
  • Nebo radši rychle vstřebatelný protein ke konzumaci před a ihned po tréninku, jelikož obsahuje více bílkovin a méně tuku a laktózy, a navíc zaručuje rychlejší regeneraci a nejvyšší možnou biologickou hodnotu? -> pak volte WPI