X

Hubnutí přerušovaným půstem

4 min čtení

Hubnutí přerušovaným půstem

Přerušovaný půst je starodávným tajemstvím udržení krásného a zdravého těla. Starodávným, protože byl praktikován po celou historii lidstva. Tajemstvím, protože byl na nějakou dobu prakticky zapomenut.

V současné době se ale tento princip stravování vrací na výsluní a mnoho lidí ho začíná využívat ke zhubnutí.

Pokud se hubnutí přerušovaným půstem praktikuje správně, plynou z něj mnohé výhody. Ztráta hmotnosti, zvýšení energie, zmírnění rizika cukrovky druhého typu, je jen jedním z mála benefitů, který přerušovaná hladovka nabízí. Navíc s tímhle jídelníčkem ušetřítete čas a peníze. Zaujati? Povíme si o přerušovaném půstu víc!

Přerušovaný půst - není to hladovění?

Ne. Půst se liší od hladovění jedním zásadním způsobem. Kontrolou. Hladovění znamená nedobrovolnou nepřítomnost jídla. Neúmyslnou a nekontrolovanou. Půst, na druhé straně, je dobrovolným omezením jídla z duchovních, zdravotních nebo jiných důvodů.

Potraviny jsou nám snadno dostupné, ale vy se rozhodnete na nějakou dobu nejíst. Od několika hodin až po dny. Můžete začít v libovolném okamžiku a také podle svého rozhodnutí půst ukončit.

Když se pokusíme objasnit si půst, zajdeme do extrému. Můžeme ho vnímat tak, že kdykoliv nejíte, držíte půst. V tomhle smyslu se postíte třeba každý den mezi večeří a snídaní následujího dne, což je období přibližně 12-14 hodin. V tomto smyslu by měl být půst považován za součást každodenního života.

Půst tedy není něco zvláštního, ale je součástí každodenního, normálního života. Je to možná nejstarší a nejefektivnější dietní metoda v dějinách. Přesto jsme tak nějak pozapomněli na jeho výhody a dlouhou dobu ignorovali jeho léčebný potenciál.

Jak přerušované postění funguje

Ve své podstatě prostě tělu umožní spálit přebytečný tělesný tuk. Důležité je uvědomit si, že je to naprosto normální způsob stravování a lidé se vyvinuli k držení půstu bez škodlivých zdravotních důsledků. 

Pokud nebudete jíst, vaše tělo prostě "sní" svůj vlastní tuk a využije ho na energii pro své fungování.

Život je o rovnováze. Dobré a špatné. Jin a jang. Totéž platí o jídle a půstu. Půst je koneckonců prostě jen obrácenou stranou jídla. Pokud zrovna nejíte, držíte půst. Jak to tedy funguje?

Když jíme, přijímáme více energie, než můžeme okamžitě využít. Část této energie musí být uložena pro pozdější použití. Inzulín je klíčový hormon, který se na tomto skladování přijaté energie z potravy podílí.

Když jíme, inzulín stoupá a napomáhá k ukládání přebytečné energie dvěma různými způsoby. Cukry z přijaté potravy se pojí do dlouhých řetězců, nazývaných glykogen a pak se ukládají v játrech. V játrech je však omezený úložný prostor; a jakmile se jejich kapacita vyčerpá, začnou játra převádět nadbytek glukózy na tuky.

Část z tohoto nově vytvořeného tuku se uloží v játrech, ale většina z něj se uchová v jiných tukových ložiscích na těle. I když je to složitější proces, neexistuje žádný limit na množství tuku, které lze tímto způsobem vytvořit.

Takže v našem těle existují dva doplňkové systémy skladování energie z potravin. Jeden je snadno přístupný, ale s omezeným úložným prostorem (glykogen) a druhým je obtížněji přístupný, ale má neomezený úložný prostor (tělesný tuk).

Když najedeme na půst, proces se převrátí. Úroveň inzulínu klesne a signalizuje tělu, aby začalo spalovat skladovanou energii, protože už nepřichází žádná z jídla. Krevní glukóza spadne, takže tělo musí k zajištění energie vytáhnout glukózu z úložného prostoru.

Glykogen je nejsnáze dostupným zdrojem energie. Je rozdělen na molekuly glukózy, které dodávají energii ostatním buňkám. Tím může poskytnout dostatek energie k napájení těla po dobu asi 24-36 hodin. Poté už musí začít tělo rozbíjet na energii tuky.

Takže tělo skutečně existuje pouze ve dvou stavech - v najezeném stavu (s vysokým inzulinem) a stavu na lačno (s nízkým inzulinem).

Buď potravinovou energii ukládáme, nebo ji spalujeme. Jedno, nebo druhé. Je-li jídlo a půst (doba bez jídla) ve vyváženém stavu, hmotnost neroste ani neklesá.

Kdybychom začali jíst ve chvíli, kdy bychom vylezli z postele a nepřestali, dokud nepůjdeme spát, strávíme téměř celý den krmením. A začneme nabírat. Nedovolili jsme totiž našemu tělu získat čas na spálení potravinové energie.

Chcete-li obnovit tělesnou rovnováhu nebo zhubnout, jednoduše potřebujete zvýšit množství času, kdy spalujete energii z potravy - tedy půst. V podstatě umožníte půst tělu využít jeho uloženou energii. Koneckonců, to je právě to, k čemu ji tam máme uloženou.

Důležité je pochopit, že na tom není nic špatného. Naše těla jsou tímhle způsobem navržena. Dělají to tak psi, kočky, lvi a medvědi. Dělají to tak lidé.

Pokud neustále jíte, jak se často doporučuje, vaše tělo jednoduše využije přicházející energii a k tělesnému tuku už se nedostane. Energii z jídla tělo uloží. Uloží ji na dobu, kdy nic k jídlu nebude. Jenže tahle chvíle nikdy nepřijde. Chybí vám totiž půst. Dává to smysl, že?

Výhody přerušovaného hladovění

Nejvýznamnějším přínosem půstu je hubnutí. Nicméně, existuje celá plejáda dalších výhod, z nichž mnohé byly široce známé už ve starověku.

Doby půstu byly často označovány jako očisty, ale jejich podstata byla stále stejná - zdržení se jídla ze zdravotních důvodů. Lidé si představovali, že období bez jídla odstraní neduhy jejich těla a omladí je.

Byli blíže pravdě, než mohli tušit.

Některé z fyzických přínosů půstu:

  • Zlepšení duševní kondice a koncentrace
  • Snížení hmotnosti a ztráta tuků
  • Snížení hladiny inzulínu v krvi a hladiny cukru
  • Snížení rizika diabetu 2. typu
  • Zvýšení energie
  • Zlepšení spalování tuků
  • Zvýšení růstového hormonu
  • Snížení cholesterolu v krvi
  • Prevence Alzheimerovy choroby (pravděpodobně)
  • Delší život (pravděpodobně)
  • Aktivace buněčného čištění
  • Snížení zánětlivých procesů

Výhody přerušovaného půstu

Půst nabízí mnoho jedinečných výhod, na které jsou klasické diety krátké.

Kde diety život komplikují, tam jej půst zjednodušuje.

  • Diety bývají drahé, půst je zdarma.
  • Diety mohou trvat dlouhou dobu, půst čas šetří.
  • Diety mohou mít proměnlivou účinnost, půst má nepochybnou účinnost. Neexistuje účinnější metoda snížení inzulinu a snížení tělesné hmotnosti.

Pokud vás hubnutí přerušovaným půstem zaujalo, jsme rádi! V příštím článku už si povíme, jak by mělo takové hubnutí za pomoci postění skutečně vypadat. 🙂